Използваме „бисквитки“ и други технологии, за да Ви помогнем да управлявате работата на сайта, да анализираме употребата Ви и да Ви предоставяме най-добрите предложения. Като продължавате да използвате сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Научете повече тук
Разбрах
×

Блог

Подтикват ли ни магазините да харчим повече?

Подтикват ли ни магазините да харчим повече?

Имате ли чувството, че често оставяте повече пари в магазина, отколкото сте планирали? Случва ли ви се да купувате стоки на кредит? Истината е, че всички обичаме да харчим за нещата, от които се нуждаем, както и за онези покупки, които не сме сигурни, че ни трябват. Живеем в свят, ориентиран към потребителите, и фирмите използват различни тактики за продажба, за да привлекат клиенти и да ги насърчат да развържат кесията. Как става това, ще ви разкажем в следващата статия.

2 за 1

Когато в магазина има промоция „плати 1, вземи 2“, ние обикновено се фокусираме върху втората част. Толкова сме изкусени да не изпуснем възможността, че забравяме, че цената на „безплатния“ продукт всъщност е включена в офертата. Например две тениски за 20 лева може да се продават за 40 лева.

Склонни сме да надценяваме стойността на артикулите в такива промоции, без да се замисляме дали имаме нужда от допълнителния продукт. Да предположим например, че виждате предложението „плати 1, вземи 2“ за две кутии краве мляко. Ако семейството ви не е голямо и не консумира много мляко, получаването на втората кутия безплатно не носи никакви ползи за вас.

Продуктово позициониране

Стратегическото разположение на продуктите, както във физическите, така и в онлайн магазините, може да изкуши клиентите да купуват повече, отколкото са планирали. Често прилагана тактика е марките да плащат техните продукти да бъдат показвани в телевизионни предавания и филми. Те също ангажират инфлуенсъри да използват продуктите в техни публикации в социалните медии, което може значително да повлияе на решенията за покупка на последователите. Много компании ефективно използват TikTok и Instagram за насочване на вниманието на аудиторията към техните продукти.

Музикален фон

Музикалният съпровод по време на пазаруване предразполага към повече покупки. Според различни проучвания мелодии с по-бавно темпо подтикват потребителите да се застоят повече време в магазина, което в крайна сметка води до по-големи харчове. Бързата музика пък стимулира импулсивните покупки.

Психологическо ценообразуване

Ценовите стратегии като 9,99 лева вместо 10 имат психологически ефект върху купувачите. Този подход прави така, че продуктите да изглеждат по-евтини, отколкото действително са и поради тази причина е широко използван в търговията на дребно.

Цветове

Магазините са така проектирани, че да ни привличат още отвън. Те използват топли или ярки цветове на входа, за да ни приласкаят да надзърнем вътре. Във вътрешността на обекта обикновено се набляга на по-студени тонове, защото се смята, че те ни примамват да пазаруваме още. Целта на цветовото оформление е да приповдига настроението. Колкото по-щастливи са клиентите, толкова по-склонни са да харчат пари.

Прекрасни аромати

Подобно на цветовете и музиката ароматът в магазина може да подтикне потребителите да купят повече неща, отколкото са планирали. Миризмата на прясно изпечени кроасани в пекарната определено отваря апетита, а с това може да ви накара да си вземете няколко бройки от изкушението. По сходен начин ароматите на ориенталски парфюми близо до секцията с бански костюми е доста привлекателна и би ви мотивирала да пробвате изложената стока, а защо не да купите някой артикул за следващата ви лятна почивка?

Тесни пътеки

За да забавят темпото на пазаруване на клиентите, някои магазини правят пътеките много тесни. Това принуждава хората да прекарват повече време в разглеждане на продуктите, изложени във всяка пътека, както и да правят място за други, които може да минават оттам.

Отстъпки за по-големи количества

Тази стратегия предлага възможност за спестяване при купуване на по-големи количества, насърчавайки потребителите в крайна сметка да харчат повече в магазина - вероятно за артикули, които иначе не биха купили.

Програми за лоялност

Програмите за лоялност в много отношения са идеалният начин клиентите да се връщат за повече. Предлагайки предимства като ексклузивни отстъпки или точки за осребряване, магазините знаят, че ще насърчат повторно пазаруване.

Въпросът обаче е дали това наистина е полезно за вас, или за търговеца? Компаниите измислят тези схеми, за да създадат усещане за принадлежност и ангажираност към тях, примамвайки ви да изберете техните продукти пред конкуренцията. Като част от обичайните тактики за продажби на дребно, марките въвеждат нива на членство като схема за възнаграждение и ексклузивни оферти, колкото повече харчите. Всички искаме специално отношение и това е начинът, по който ритейлърите ви карат да харчите повече - като ви помагат да се чувствате важни и желани.